Matprataren

Matprataren

Sömn

MatpratarenPosted by Malin Thu, May 16, 2013 21:16:51
Hur vi äter och hur mycket/lite vi sover påverkar oss mer än vi tror och tänker på.
Oregelbundna vanor gör att kroppen hamnar i obalans.


- Försök att lägga dig vid ungefär samma tid varje dag

- Om du har möjlighet - ta en tupplur på dagen för att ladda batterierna. Den bör dock inte vara längre än 30 minuter. Då kan sömnen få motsatt effekt och det kan bli svårt att somna på kvällen.

- Fastna inte framför tv:n eller andra aktiviteter sent på kvällarna. Visserligen aktiverar det din hjärna, men det kan bli svårt att somna.

- Stäng av datorn eller tv:n 2 timmar innan du lägger dig.

- Motion är bra för både hälsan och sömnen. Ta en promenad eller välj en annan fysisk aktivitet som du gillar.

- Ät och drick lagom innan du lägger dig. Helst inte senare än två timmar innan du ska sova, då magen annars arbetar för fullt och du eller din kropp kan ha svårt för att slappna av.

- Varva ner med en varm dryck utan koffein, eller med ett varmt bad.

- Skapa ett trivsamt sovrum med en skön säng. En bra säng är super viktigt!

- När du ska sova är det skönt med lugn och ro, lite lägre rumstemperatur och mörka gardiner.

- Stäng av mobilen


Själv har jag nästan aldrig problem att sova.
Kan somna nästan var som helst, när som helst.
På morgonen, på dagen, på kvällen, på natten.
Jag älskar att sova!
Eller att somna.



  • Comments(0)//blogg.matprataren.se/#post43