Matprataren

Matprataren

Spenat!

MatpratarenPosted by Malin Sun, January 13, 2013 23:17:19
Super-grönsaken spenat! Ger 15 kcal per 100 gram och ses som antioxidant!

Spenat är bra för dig som tränar styrketräning och för (nästan) alla andra givetvis,
eftersom spenaten bland annat gör oss starka.

Anledningen till det är för att nitrat, som förekommer naturligt i spenat, har en kraftigt positiv effekt på muskelstyrka.
Nu har forskare vid Karolinska Institutet lyckats förklara vad det beror på, genom att identifiera två relevanta proteiner som ökar i musklerna efter intag av nitrat.
I studien fick möss nitrat via sitt dricksvatten, något som fick dem att uppvisa en kraftigt ökad muskelstyrka och detta redan vid doser som går att få i sig genom vanlig kost. För oss människor 200-300 gram färsk spenat om dagen vilket motsvarar 3-4 rödbetor om dagen!

Spenat innehåller många andra nyttiga vitaminer och mineraler.
Spenat är också bra för immunförsvaret och nitratet är även bra för högt blodtryck.
Spenat anses också kunna motverka cancer.


smiley

Dock innehåller spenat oxalsyra. När vi äter livsmedel med oxalsyra i kan kroppens upptag av bland annat kalcium hämmas, om detta intas samtidigt.
Om man lider av njurstensbesvär bör man dock undvika stora mängder oxalsyreinnhållande livsmedel, eftersom det kan ge upphov till njursten. Vid hög koncentration av oxalsyra i urinen kan oxalsyran binda till sig kalcium. Detta gör att kristaller uppstår som i sin tur kan bilda stenar. Genom att koka eller blanchera spenaten vid tillagning löses dock oxalsyran ut i vattnet.

Viktigt att tillägga är att små barn under ett år inte bör äta stora mängder spenat. Det beror i sin tur på att spenat innehåller nitrat som kan omvandlas till nitrit, vilket i sin tur försämrar blodets förmåga att transportera syre.


  • Comments(0)//blogg.matprataren.se/#post35